Familjeliv / La vie de famille

Den största skillnaden med att bo här och med att bo i Sverige är familjelivet. I sverige existerar det knappt. Under veckorna äter man (iaf inte min familj) knappt tillsammans och på helgerna så försöker man få in en middag tillsammans men det saknas oftast någon. Här i Frankrike blir alla chockade när jag påpekar det; att äta tillsammans varje dag är något som inte ifrågasätts och även om man gör saker under helgerna så äter man alltid tillsammans innan man ger sig iväg. Man gör inte saker under kvällarna här heller, undantag lördagarna. Man är hemma från skolan vid sex-tiden och då har man inte tid för något annat än sina läxor och middag med familjen (som för vissa tar en timme, men många familjer börjar äta vid 8-tiden och drar ut på middagen till ca. 23.00 då dom går och lägger sig). Så är det för mig på loven här, men annars brukar vi äta i ganska hyffsad tid och ganska fort eftersom mina värdbröder går och lägger sig vid åtta-tiden.

Jag vet inte vad jag tycker om allt det här, äta-middag-tillsammans-varje-dag-grejen. Som utbytesstudent tycker jag att det är jättebra, för genom det kommer jag mycket närmare min värdfamilj. Jag tänker att det måste vara ganska svårt att komma som ubytesstudent till Sverige där en familj på 5 lever 5 olika liv. Men många jag pratar med i skolan tycker det verkar ganska skönt och självständigt att göra lite som man vill, komma hem en viss tid och äta när det passar ens eget schema.

Jag kände för att skriva detta för att det är nog den största kulturskillnaden. Men jag tycker det också verkar vara så att man kommer närmare varandra i den franska familjen, i Sverige pratar man sällan mer än "hur har din dag varit?" och "har du några planer för helgen?", medan här diskuterar man allt och inget minst en timme per dag.


La vie de famille

La plus grande difference entre la vie ici et la vie en Suède c'est "la vie de famille". En Suède, c'est pas du tout comme ici; en Suéde, pendant la semaine, on ne mange presque jamais ensemble et pendant le week-end, on essaye de manger au moins un dîner ensemble, mais il y a toujours quelqu'un qui n'est pas là.

Je ne sais pas ce que je pense sur manger-ensemble-tous-les-jours. Comme une étudiante étrangère, je le trouve super-bien puisque je serai plus proche de ma famille d'acceuil. Je pense il doit être difficile d'être un etudiant etranger en Suède où on n'est pas beaucoup avec sa famille, tout le monde a une vie où on n'inclut pas beaucoup sa famille.

Alors, je le trouve bien. Mais je pense aussi que si j'avais habiter ici avec ma propre famille, peut-être j'apprécierais une vie où on pourrait faire comme on veut. On n'a pas besoin de tenir compte des emplois du temps des autres dans la famille.

N'importe comment, je pense qu'on est plus proche de sa famille ici; pendant la semaine en Suède, on ne parle pas beaucoup. C'est surtout des phrases comme "ca va aujourd'hui à l'école?" ou "Est-ce que tu sais ce que tu vas faire ce week-end?" Ici en France on discute beaucoup tous les jours avec sa famille; et je pense qu'il faudra que je le fasse quand je serais revenue en Suède, simplement parce que c'est mieux!


Kommentarer
Postat av: Christina

Shit, Du är så bra på franska. Kul att du skriver på bägge språken så jag kan lära mig lite. Skönt att du har det bra! Tyckte förresten pappan om det du målat? Jag tycker den är Superfin!!! Kramar

2010-11-20 @ 11:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0