Le bac blanc

Detta inlägg är lite tillgägnat alla dom som vill lära sig mer om gymnasiet i Frankrike.

Dom tar något som heter "le bac" i slutet av gymnasiet, som i stort sätt är en stort prov i alla ämnen som rör allt dom gjort under alla åren i skolan, och resultatet är det som man använder för att söka in till universitet och högskolar därefter.

Le bac blanc ska jag ta i morgon, (i franska och naturvetenskap),, och jag är lite spänd. Le bac blanc är som le bac, skillnaden är att betyget man får kommer räknas med i alla betygen man har i kursen, vilket betyder att det är inte större än ett vanligt prov. Det är mest som övning inför le bac.

Jag är lite spänd, även om det redan står klart att jag inte kommer klara den i franska så ska det bli lite kul att se hur det är (dessutom kan man aldrig officiellt bli underkänd); ett prov som avgör alla franskars liv. (visst är det otroligt bra att vi inte har något som det i sverige?) Haha, första gången jag ser fram emot ett prov. Men det kortar dessutom ner min torsdag som i vanliga fall består av 8 timmars lektioner (+ 55 minuters lunch) till 5 timmars prov. woho?


Nu stressar jag när jag skriver. Jag ska just ut och springa och därefter kommer en journalist som ska intervjua min värdmamma och mig för tidningen i Sud-Ouest-regionen. Typ om hur det är att vara värdfamilj och utbytesstudent. Så nu måste jag skynda, men visst är det trevligt med iallafall 2 nya inlägg på en dag för alla ni som vill läsa?

Kommentarer
Postat av: vickish

JA SKRIV MER!

2011-01-26 @ 18:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0