Vinterlov

Hej, nu är vi alltså inne i mitten av Februari. Vad hemskt, snart återser ni mig Sverige... Nej usch jag vill inte ens tänka på det, ibland gör det mig nästan gråtfärdig. Att ge upp hela mitt nya liv här.. Jag har börjat kolla på universitet i Bordeaux, jag ska tillbaka!!

Däremot så betyder mitten av Februari att vi nu har vinterlov här (ironiskt med tanke på att jag just var ute och sprang i 15 graders värme). Om jag inte har skrivit det tidigare (har jag skrivit det tidigare, ber jag om ursäkt för att jag upprepar mig), så delas franskarnas lov in såhär:
Höstlov, 1 och ½ vecka, Oktober/November
Jullov, 2 veckor, Oktober
Vinterlov, 2 veckor, Februari
Påsklov, 2 veckor, April
Sommarlov, 2 månader, Juli och Augusti
Detta gäller för hela Frankrike, oavsett vart man går i skolan...

Nu är det fredag alltså har första veckan av lovet passerat. Jag har spenderat lördag, måndag, tisdag i Bordeaux (söndagen i Saint-Emilion), igår kom Marie hit och idag åkte Marie hem, i onsdags sov jag till ngn gång sent på eftermiddagen och gjorde inte så mycket vettigt.


Bordeaux
I lördags morse tog jag tåget till Bordeaux för att möta upp en annan utbytesstudent som heter Austeja, hon kommer från Litauen och jag känner henne för att vi tog tåget tillsammans i augusti när vi åkte från Paris för att möta våra värdfamiljer. Det var förövrigt hon jag var med i Toulouse en helg i December.. Hursomhelst; vi spenderade dagen med att gå i affärer etc, främst på gatan Rue Sainte-Cathrine som typ är den längsta gatan för att shoppa (eller ngt sånt) i Europa. Jag vet inte om jag är avundsjukt att hon bor så mycket mer centralt än jag; det är rättså underbart att sitta bredvid kända monument och dricka kaffe och äta croissants,, fast ett år på landet är faktiskt rättså skönt det också (det är dessutom bra för min budget, vill man shoppa får man planera det 1-2 veckor i förväg,, inget man kan spontan-göra en eftermiddag efter skolan).
Sedan så spenderade vi kvällen med massa människor och åkte sedan hem till en av hennes kompisar. Vi var utanför ett kulturcenter, och alla där utanför hade världens talanger. Dom flesta dansade hiphop och sprang omkring och voltade och massa. Dom flesta kände hon, men då och då kom det någon 10-åring som gjorde något som man inte ens ser på tv. Där satt vi och kände oss halvt misslyckade, som är stolta om vi ens lyckas röra oss i takt med musik.

På måndagen åkte vi återigen in till Bordeaux's center, där hon och en av hennes kompisar visade mig runt för att visa mig de kändaste platserna i Bordeaux, jag kommer inte ihåg namnet på allting, men vackert var det. Kvällen spenderades med hennes värdfamilj, dom var så otroligt gulliga och snälla. Det var en liten förändring för mig att spendera kvällen med hennes 22åriga värdbror, om man jämför med mina kvällar här med en 3åring och en 8åring.

På tisdagen så åkte vi än en gång in till Bordeaux och gjorde inte så mycket; eller, vi åt på Subway,, något jag saknar väldigt mycket när jag bor på landet.

 



Saint-Emilion
På Söndagen åkte jag med hennes värdfamilj till Saint-Emilion, som jag tror att dom flesta känner till.. För er som inte gör det, så är det typ en av världens kändaste "vin-städer". Det var hur vackert som helst där, Pujols vinner, men jag och Austeja funderar på att flytta dit ändå.

Vi kom dit och vandrade omkring lite, (bland massa amerikanska turister med texas accent), sedan gick vi och åt anka -och alla specialiter man kan göra med den-, på en restaurang med bord gjorda av vintunnor. Efteråt gick vi runt i vinaffärer, åt crêpes på ett kafé och sedan gick vi på en guidad tur där dom berättade om alla sevärdigheter och viktiga platser (det var ganska litet, så man behövde inte gå runt särskillt mycket), som avslutades med en vinprovning.





















Nu ska jag inte skriva mer, då riskerar det här inlägget att bli för långt (höhö)...

I Bordeaux åt jag även ostron. Vilket inte smakar så mycket när dom är råa, men om man tillagar dom i ugn med vitlök blir det hur gott som helst.

Imorgon bitti ska jag gå på en marknad med min värdmamma. Får se hur jag känner mig, har blivit van att sooova fram till typ... eftermiddagen nu.

Igår när Marie var här såg vi på Män som hatar kvinnor på franska,, alltid lika konstigt

Kommentarer
Postat av: vickish

alltså

aoejflm an kflmaö,fsmkcalkm casc laSCMkmcl,av

<3

2011-02-20 @ 17:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0