Frågor

Nu när jag ändå har lov så har jag ju lite tid över. Så jag tänkte ta detta inlägg till att be alla som har frågor eller undrar något om YFU eller hur det är att åka iväg som utbytesstudent; kommentera så tar jag i slutet av veckan ett inlägg tillägnat att svara på alla frågor.

Det va en tjej som frågade lite saker, men jag lyckades inte kontakta dig på mejl; så jag svarar istället på dina frågor i detta inlägg:

Du undrade om detta var något jag skulle göra om om jag fick chansen och om detta var något jag rekommenderade andra att göra;

Jag skulle hur gärna som helst vilja göra om detta år; det kommer bli jättesvårt att komma hem och nu vill jag inte ens tänka tanken på att lämna alla mina vänner här. Om jag fick chansen att åka på ett till utbytesår i ett annat land skulle jag hur lätt som helst ta den. Man lär sig jättemycket, om inte annat ett nytt språk och en ny kultur, man träffar nya människor och man har upplevelser man aldrig skulle kunna vara med om i sitt hemland.

Efter att ha avslutat ett utbytesår vet jag att det är många som väljer att bli volontärer för YFU i sitt hemland, och det förstår jag. Man har ett så underbart år att man vill liksom inte riktigt lägga det bakom sig. Jag rekommenderar alla som har chansen att åka på ett utbytesår att ta den. Ni får dock komma ihåg att ni samtidigt måste ge upp alla era vanor ni har hemma hos er och komma ihåg att ni faktiskt är i en ny familj och har nya kompisar. Att hålla kontakten med sitt hemland kan man göra, men se till att inte göra det för mycket; isåfall riskerar ni att aldrig riktig känna er hemma i ert värdland.

Alltså; tror ni att ni i ett år skulle klara er utan er familj och era vänner i ert hemland för att få återuppleva en ny kultur; ta den! Det är inte som att ni flyttar och kommer vara ensamma; när ni kommer till ett annat land kommer alla vara väldigt stöttande och er värdfamilj kommer hjälpa er att anpassa er. Och med YFU har man dessutom alltid folk att prata med; man har en person att kontakta om man behöver prata med någon utanför sin värdfamilj, man har en person att ringa om man behöver prata om något som man inte vill prata om med den personen, o.s.v.

En självklar fråga är sedan betalningen...
Jag betalade mitt utbytesår själv. Mina föräldrar betalade endast flygresan hit. Jag löste det genom sommarjobb och besparingar; men det är klart att ett utbytesår ändå kostar en hel del.

Innan jag åkte så uppskattade min mamma och jag hur mycket mat för mig kostade under ett år; något som ingår i kostnaden för ett utbytesår. Om jag åt för i genomsnitt 50 kronor per dag, med vissa middagar på restaurang och andra bestående av spagetti; så blir det ungefär 15.000 för 10 månader. Redan där är en konstnad era föräldrar inte kommer behöva betala när ni är borta.

Tar ni sedan ett sommarjobb kommer halva (om inte mer) kostnaden vara avklarad. Därefter så kommer ni behöva hitta ett sätt att betala resten. Hos YFU kan man söka stipendier; jag gjorde det och lyckades få ett för "välpresterande i studier" (det finns även stipendium för t.ex. dom som behöver hjälp ekonomiskt), och mitt utbytesår blev plötsligt 10.000 kr billigare i utbyte mot att jag för denna blogg.

Åker ni inom Europa får ni studiebidrag av CSN, men ni som vill åka till USA exempel (...ni läser antagligen inte denna blogg, men man vet aldrig) måste tänka på att det antagligen är era föräldrar som kommer stå för fickpengar. På YFU's hemsida får man lite information om vad det är man betalar och vad det är man måste betala själv (t.ex. fritidsaktiviter, skolmaterial, ...).

Ställ frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan!!!!

Kommentarer
Postat av: Arvid

Jag ska åka på ett år utomlands i Frankrike.

Hur är det att komma in i den dagliga rutinen samt att lära känna en ny familj och nya vänner utan att kunna språket?

2011-02-22 @ 12:52:14
Postat av: ebba

Är fransmännen villiga att hjäpla till om man inte riktigt förstår eller behöver översättning?



Vad behövde du göra för att få det där stipendiet av yfu (jag planerar nämligen att söka det :) )?



Har du varit nöjd med yfu hittills eller har du upptäckt några brister hos dem?

2011-02-22 @ 22:02:19
Postat av: Arvid

Hur är den franska skolan i jämförelse med den svenska?

2011-03-02 @ 21:08:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0