Sista dagen

Imorgon börjar skolan. Jag är lite otaggad på det, men det ska bli kul att träffa alla igen. Dock så har vi sjukt mycket att göra, och jag har skjutit upp allting.. till idag. Så jag kommer nog inte njuta alltför mycket av dagen. Dock var det underbart på la Rochelle!! Jag är jättetacksam för att jag fick följa med min värdfamilj dit, allt var så otroligt vackert!!

Åkte dit på en Söndag, samma dag som min födelsedag!! Även om det hade varit kul att fira med alla er hemma i Sverige (jag lovar er en stor fest på min 19-årsdag) så hade jag det jättebra här!,, Vi satt på tåget på Rochelle under dagen, men under kvällen så åt vi färska musslor och en frukttårta, jag fick presenter hemifrån och härifrån; min värdmamma och värdmormor hade köpt en massa akvarellmaterial; vilket är en av anledningarna till att jag inte pluggat något under lovet. Min värdpappa skickade en tröja från Korsika, och min familj hemma i Sverige skickade ner massa dvd:er (how i met your mother, 90210 Beverly Hills...) vilket är den andra anledningen varför jag inte pluggat under lovet. Firade alltså min 18-årsdag med min värdfamilj och champagne i la Rochelle!! Dagen därpå ringde min värdmamma sin 20-åriga kusin och hennes kompis ; hon tänkte att det skulle vara trevligt för mig att få gå ut och fira lite med folk i min ålder; det var ganska dött eftersom det var en måndag men dom var otroligt roliga ändå. Tyvärr så har dom inte alls samma dialekt i la Rochelle som här; så jag förstod inte särskillt mycket! Men jag är jättetacksam för ett underbart födelsedagsfirande, i vilket fall som helst!!

La Rochelle är en otroligt vacker stad; besöker ni Frankrike borde ni åka dit och bara promenera! Vi promenerade mest i parker och längst kusten, men en eftermiddag i centrumet också. Man kan bara gå omkring och njuta utan att tänka på något särskillt. Ska dit igen över jul, längtar!! Är ni där borde ni också besöka akvariet, visserligen älskar jag marinbiologi och det kanske är därför jag tyckte det var så överdrivet intressant, men det var faktiskt värt att se!!








Jag har också smakat sniglar!! Det var jättegott; dom låg i en sorts sås av äpplen och var handplockade av min värd-gammelmormor i hennes trädgård!!

Jag var också på en halloweenfest, man fick köra mörka småvägar genom skogar och genom små byar som verkade ligga öde, man var i stämning när man väl var där. Något som är otroligt trevligt var att alla hade bakat, köpt godis, gjort pizza och bara ställt fram allt på ett bord, så fick alla ta det man ville ha; varför går alla svenska fester ut på att dom som har ett äldre syskon tar med sig sprit och sedan kanske någon bjuder runt en chipspåse? Det var meningen att man skulle sova där, men även om alla gick och la sig så var det ingen som faktiskt sov. En sak är att konstatera: Det enda ordet jag kan på franska är "oui" efter klockan sex på morgon efter en sömnlös natt.

Detta är mitt sista inlägg som endast är på svenska, efter detta ska jag börja blogga på franska och vi får se hur det går med det... Önska mig lycka till!! <3 (Men jag tror att ifall jag vill ladda upp en inlägg kl. 6.00 på morgonen så kommer jag hålla mig till svenska)


Kommentarer
Postat av: Mam

Det låter fantastiskt! La Rochelle här kommer vi (eller kanske till våren...). Du har verkligen fått en fin familj!

2010-11-02 @ 20:51:09
Postat av: felicia

Uuuugh sniglar, jag litar inte på ditt ömdöme hanna, sorry :c

2010-11-24 @ 13:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0